Malang - Day 2

COBAN RAIS FLOWER GARDEN




Lepas breakfast, seawal jam 9.00 pagi kami dah bertolak ke destinasi seterusnya, Coban Rais Flower Garden.  Kalau ikutkan 9.00 pagi tu dah lambat tapi suka hatilahkan.. Bukan kita nak ke mana-mana pun.



Sampai sana parking dah hampir penuh.  Lepas subuh gamaknya yang lain-lain tu sampai.  Sabar jer lah.. Di sana, kami memilih untuk berjalan ke atas.  Tak apa pak, morning walk.  Jalan perlahan-lahan.  Oklah tu.  Kalau nak naik motor pun boleh jugak.  Bayarlah kan.. Nak masuk tempat-tempat ni pun kena bayar juga.  Pakej dia bergantung kepada pilihan anda.  Nak naik basikal, naik buaian, semuanya harga lain-lain.  Kalau tak silap, kami memilih pakej yang bayar berapa ratus ribu entah sekali naik buaian, basikal, flying hammock bersekali dengan gambar dan gambar yang staff dia orang ambil akan dimasukkan ke dalam handphone kita.  Tempat ni akak recommend korang pergi.  Kalau boleh pergi awal-awal pagi-pagi especially kalau korang pergi time weekend.  Ramai betul.  Kita orang nak print gambar pun kena ambil nombor.  2 jam lebih menunggu weh..   


Time ni ambil gambar ok lagi sebab tak ramai orang lagi.  Lepas tu dah malas ambil gambar dah sebab sesak sangat.  Itulah, pergi lagi time dia orang cuti.  Manalah nak tahu. Ceh!!



Kalau tak larat jalan, ojek atau motor disediakan untuk mengambil penumpang.  Kena bayarlah ya.  Kita orang jalan kaki aje.  Adalah dalam 1 kilometer kot.  Tak terasa penat pun sebab udara sejuk. Tapi janganlah expect sejuk macam kat Korea.  Melampau sangat korang nih..



Teringin nak naik ni.. tapi akak tengok yang ni rata-rata nak naik sampai ke atas setengah pengsan.. so akak lupakan niat nak bergambar atas sekali.  Takut putus... hahahah...





Satu lagi nak habaq mai... kalau korang expect ada gerai makan yang complete kat dalam Coban Rais ni,  maaflah ya.  Yang ada cafe ni. Cafe cantik tapi lalat banyak wei.. Kita orang order pisang goreng cheese untuk alas perut aje walaupun lalat banyak.  Nasib baik tak sakit perut.

Samada korang makan kenyang-kenyang sebelum sampai atau tunggu nak balik baru korang makan.  Dekat kawasan parking ada banyak gerai makan.  

COBAN RONDO

Dari Coban Rais kami ke Coban Rondo pulak. Tak sampai setengah jam kami di sini. Buang duit aje kami ke sini.  Yang ok maze dia ajelah kot.  Jamban kotoq ya amat.  Mungkin tengah renovate masa tu.   



Nah! Belanja gambaq anak teruna satu...




CAFE SAWAH

Dari Coban Rondo kami ke Sawah Cafe pulak.  Sampai pun dah agak lambat.  Dengan macet, dengan kereta rosak tengah jalan, dengan jalan sempit, dengan rumput untuk makanan ternakan jatuh atas jalan.. you name it.. Sampai pun dah nak gelap.  Ingatkan boleh dapat makanan panas kat Cafe Sawah ni.  Sekali makanan habis.  Ramai sangat yang berkunjung.  Disebabkan lapar sangat, kami makan nasi berlaukkan masak lemak tempe, telur rebus dan ikan masin.  Tapi restoran lain pun ada juga kat sini.   







Andainya, disuruh akak ke sini lagi, memang akak  fikir 10 kali samada nak datang ke tak.

0 comments:

Post a Comment