Makan - Makan Muslim Food @ Itaewon


Dah  dekat 3 bulan balik dari Korea, barulah teringat nak post gambar-gambar tempat kami sapde' kat area Itaewon.  MIA sekejap gambar-gambar ni.  Rupanya salah letak and baru semalam jumpa balik.  Sepanjang stay kat Seoul kita orang samada makan or tapau  kat 3 tempat ini aje; Muree, Mr. Kebab dan Salam Bakery di Itaewon.   Kalau dari Stesen Itaewon confirm akan lalu tempat-tempat ni sebab ini laluan ke Masjid Seoul.

Restoran Muree - Korean Muslim Food

Interior dalam Muree Restaurant.  Cosy

Restoran ni tak jual 100% makanan korea.  Menu dia Pakistan and Korean.  Rasanya restoran ini husband n wife team.  Si husband, Pakistan dan wifenya Korean.   2 kali kita orang makan kat sini, 2nd day and last day. Harga boleh tahan mahal.  First time kena 76,000 won.  2nd time dalam 83,000 won. Makan apa? Order menu yang sama juga.

Order tak ingat... mana tak mahal.  Tapi kita orang kalau bab makan ni tak ada restriction.  Tak adalah nak catu ke apa.  Apa budak-budak nak makan order aje.  Yang penting halal.  

Yang aku ingat masa order tu.  Ada 2 korean set.  Salah satu tu bulgogi, satu lagi tak ingat.  Nasi goreng Korean style, briyani ayam, briyani kambing, kari ayam dan  1 roti nan.

Yang ini dah lupa nama dia. Set daging.  Sebijik macam daging masak halia chinese style.  Satu set harga 15,000 won.  Ada kimchi, tauge, sohoon, kimchi pancake., seaweed, sekali dengan nasi.  Memang sedap.  Aku ni seumur hidup tak pernah makan Korean food.  First try, kira bolehlah.


Kimchi Pancake




Yang ini pulak, sebiji macam sup daging masak halia tambah dengan kicap.  Pada akulah.  Rasanya senang kalau nak masak kat rumah.  Set yang ni sama macam set kat atas cuma yang ini ada sup yang itu tak ada.  Harga pun lebih kurang sama.


 
Briyani Chicken.  Aku mati-mati ingat dia lambat hantar ayam.  Rupa-rupanya ayam dia campur sekali dengan nasi. Ketul kecil-kecil aje.  Udahlah tak ada kuah ke apa.  Macam nak tercekik jugalah makan nasi briyani ni.  Mengkelan banyak kali babe.  Nasib baik ada kuah kari ayam.  Bolehlah makan. 
  
Kari Ayam.  Memang sedap.  Terasa kari dia.  Thumbs Up. Harga jangan tanya dah lupa. 

Roti Kosong.  Macam Roti Nan pun ada. 


 Pic courtesy of ripcitytoseoul.com

Pilaf Kebab Chicken.  

Bolehlah makan tapi kalau selalu tak lalu.  Nasib baik ada bawa sambal tempe ikan bilis.  Laju aje makan.  Ada juga order Pilaf Kebab Lamb, Turkish Kebab Lamb tapi gambar takdak.  Sori ek...  Lapar sangat sampai tak sempat ambil gambar.
Yang ini pula, kita orang punya favourite bakery kat Itaewon.  Paling sedap, dia punya baklava.  2nd day kat sana siap tapau baklava bawa balik guesthouse.  Last day pun sama, siap tapau balik Malaysia. Beratus juga beli baklava bawa balik.  Owner dia very friendly.  Siap bagi free sample lagi untuk kita orang makan.  Banyak pula tu.  Baker dia, Caleb masih kerja lagi kat situ.  Masih kenal lagi dengan kita orang.  Too bad tak dapat sembang macam dulu.  Sibuk di dapur kekdahnya.... 

4,000 won untuk 100gm  

Berbaloi beli sebab sedap.  Sesiapa yang ada sweet tooth bolehlah borong ya.  Rasanya taklah manis sangat.  Tapi kalau yang ada diabetes makan sikit aje.


Kalau ke Seoul, korang tak perlu risau pasal makanan halal sebab banyak restoran halal kat  Itaewon tu.  Keluar aje subway berderet-deret restoran halal sampailah ke Masjid Seoul.  Supermarket halal pun ada.

Ps.  Sampai sekarang tak jumpa baklava yang sedap  kat KL ni macam Caleb buat.  

1 comment:

  1. So true!! I miss that bavlava too!!Muree Muslim food mmg thumb up! I pun mkn yg soup daging tu.. da blik Malaysia ni x pnh lg jmpe soup sesedap tu..huhuhu Bila la nak smpai Seoul lg... T_T

    ReplyDelete